Western cemetery

Fritz-Pregl-Straße / Schöpfstraße

Worth knowing

Es ist ein Merkmal städtischer Erweiterung und Entwicklung, dass Infrastruktur sich nicht nur technisch verändert, sondern auch was die Positionierung innerhalb der Gemeinde angeht. Friedhöfe und Krankenhäuser wachsen nicht nur, sondern verlagern sich häufig in Richtung der neuen Randgebiete. Als Innsbruck von der kleinen Gemeinde an der Brücke zu einer Stadt wurde, verlegte man den Friedhof von der Pfarrkirche innerhalb der Stadtmauern neben das Stadtspital an den heutigen Adolf-Pichler-Platz. Die sich ausdehnende Hofburg unter Kaiser Maximilian benötigte den Platz des alten Gottesackers.  Im 19. Jahrhundert, als um die Spitalskirche und den Gottesacker mehr und mehr Gebäude in die Höhe wuchsen, wanderten beide Institutionen nach Westen. Der Tiroler Kunsthistoriker Heinrich Hammer (1873 – 1953) beschrieb die Umsiedlung 1923 in seinem Buch Kunstgeschichtlicher Führer durch die Bauwerke und Denkmäler folgendermaßen:

„Der älteste Friedhof der Stadt lag um die St. Jakobs-Pfarrkirche; offenbar wegen der sich ausdehnenden Hofburg Maximilians I. wurde er 1510 außerhalb der Stadt verlegt, zur Hl. Geist-Spitalskirche, wo schon 1510–16 eine gotische Doppelkapelle (unten zu Ehren der Heiligen Michael und Veit, oben Hl. Anna) und (1571, 1591) Bogengänge entstanden. Nachdem dieser „alte“ Friedhof mehrmals (1849) vergrößert worden war, beschloss die Stadt 1855, einen neuen Gottesacker im Westen der Stadt anzulegen, eröffnete 1856 bereits einen Teil desselben und stellte im selben Zeitpunkt die Beerdigungen auf dem alten Friedhof ein, dessen Kapelle und Gräber dann 1869 unter barbarischer Zerstörung des größten Teiles der alten Grabsteine abgebrochen wurden; seinen Platz nimmt jetzt die 1869 erbaute Staatsoberrealschule und der 1896 abgesteckte Karl Ludwig-Platz ein.“

Die Stadt Innsbruck schrieb 1855 einen Wettbewerb zur Gestaltung eines neuen Friedhofs aus. Die Vorgaben waren ein rechteckiger Grundriss und die Gestaltung der Anlage nach dem Vorbild eines italienischen Campo Santo. Carl Müller konnte sich mit seinem zeitgenössisch modernen Entwurf mit mehreren Eingängen und kunstvoll gestalteten Arkaden, die die heute nördlich von der Einsegnungshalle gelegenen Gräberfelder umfasste, durchsetzen. Der neue Friedhof wurde im Sommer 1856 auf den unbebauten Wiltener Feldern südlich des Innrain gebaut. Der Arkadengang wurde von Franz Plattner, August von Wörndle, Mathias Schmid und Georg Mader, einem der Mitbegründer der Tiroler Glasmalerei, in einem späten Wurf des damals modernen, romantischen Nazarenerstils gestaltet. 1859 schaffte der Brunecker Künstler Josef Gröbmer (1815 – 1882) die Statue des Auferstandenen über dem damaligen Hauptportal am Nordeingang

Ein Spaziergang durch die gepflegte Anlage mit ihren alten Bäumen ist wie ein Museumsbesuch und eine Reise in die Vergangenheit. Die Denkmäler und Grabstätten zeigen nicht nur die verschiedensten Kunstrichtungen, sondern geben auch viel über die Begrabenen preis. Viele der Grabstätten, wie das Monument der Familie Unterberger und die neogotische Gruft des Innsbrucker Komponisten Josef Pembaur, sind wie die Arkaden mit Malereien im Nazarenerstil versehen und deuten auf die tiefe Frömmigkeit der Beerdigten hin. Der Grabstein des sozialdemokratischen Innsbrucker Politikerehepaares Maria und Martin Rapoldi wurde hingegen als Mosaik im typisch sachlich-republikanischen Stil der Zwischenkriegszeit gestaltet. Die androgyn wirkende Figur trägt Palmzweig und Krone, darunter prangt stolz das Stadtwappen Innsbrucks als säkulares Symbol. Auch das sparsam gehaltene, bürgerliche Ehrengrab Josef Kiebachs trägt das Stadtwappen. Das Grabmal des letzten Landeshauptmanns der k.u.k. Monarchie Josef Schraffl (1855 – 1922) versprüht mit einem barock-leidenden Gekreuzigten und steinernem Adler die allgemeine Stimmungslage des frisch nach dem Ersten Weltkrieg am Brenner geteilten Landes Tirol Unter Arkade 96 befindet sich die Grablege des großdeutsch-nationalen Bürgermeisters Wilhelm Greils, der einer aus der Antike entsprungenen, verhüllten Frau deutsches Eichenlaub in die Hand gibt. Der Trentiner Bildhauer Andrea Malfatti gestaltete Die Oberer´sche Grabstätte in Arkade 48 mit der Verklärung Christi und die Lodron´sche Grabstätte Trauernde Mädchengestalt in Arkade 52 im italienisch-naturalistischen Stil. 1909 ließ der Innsbrucker Baumeister Josef Retter zentral im neueren, südlichen Teil des Friedhofs eine neogotische Kapelle, die mittlerweile dank ihres romantischen Efeubewuchses als Filmkulisse dienen könnte, als Familiengrablege errichten. Die massive Holztür wird von einem Mosaik umrahmt, das dem Jugendstil nahesteht.

Einige der aufwändig gestalteten Denkmäler, Ehrengräber und Familiengrablegen bedeutender Innsbrucker sind durchaus umstritten. Eine Büste erinnert an Prälat Anton Müllner, der als kriegstreibender Dichter unter dem Synonym Bruder Willram wüste Machwerke fabrizierte. Besonders „patriotisch“ präsentiert sich das Gefallenendenkmal der schlagenden Burschenschaft Suevia. Ihren Wahlspruch „Freiheit, Ehre, Vaterland“, den sie sich mit anderen deutschnationalen schlagenden akademischen Verbindungen wie der Libertas in Wien teilen, wird von einer martialischen Figur gekrönt. Der erste Bürgermeister der Nachkriegszeit Anton Melzer (1898 – 1951), der nach 1938 aus dem Stadtrat entfernt wurde und lange Zeit im Lager Reichenau in Haft war, hat sein kunstvoll gestaltetes Ehrengrab in unmittelbarer Nähe zur letzten Ruhestätte von Egon Denz, der während der NS-Zeit Bürgermeister in Innsbruck war.

Die ältesten Ehrengräber wurden wie auch das Kruzifix im Zentrum des Nordteils der Anlage 1858 vom alten städtischen Friedhof auf den neuen Zentralfriedhof übertragen, zum Beispiel die Grabstätte des Hofbildhauers unter Ferdinand I. Alexander Colin (1527 – 1612), der sich sein Denkmal mit der Erweckung des Lazarus zu Lebzeiten selbst schuf, oder des Vertreters der frühen Aufklärung in Österreich und Kanzlers von Tirol Josef von Hormayr (1705 – 1779). Ein besonders gruseliges Denkmal am Nordeingang erinnert an diese Übersiedlung. Josef fertigte das Ensemble 1775 für die Grabstätte der Grafen Wolkenstein-Trostburg an, einem der ältesten Adelsgeschlechter Tirols. 1873 wurde das neogotische Denkmal von der Stadt direkt vor dem Haupteingang aufgestellt. Im selben Jahr erwähnten die Innsbrucker Nachrichten das Denkmal lobend in einem Bericht rund um den Friedhof zu Allerseelen:

„Den Friedhof nach dieser kurzen Rundschau verlassend, begegnen wir in demselben, theilweise etwas hinter Cypressen versteckt, heuer einem bekannten Denkmale aus dem alten Friedhofe. Das dort gestandene ehemals Wolkenstein'sche Monument hat die Stadtvertretung vom Bildhauer Grissemann restauriren und in sinniger Weise zur Erinnerung an alle aus dem alten Friedhofe übertragenen Ueberreste hier aufstellen lassen. Dieses bedeutende Marmorwerk aus dem Ende des vorigen Jahrhunderts bildet mit seinem etwas geckenhaft die Sanduhr über den hohen Sarg haltenden Alten, dem Gevatter Tod, und der schönen ihm gegenüberstehenden weiblichen Figur, die sich mit Grauen von ihm abwendet, eine Zierde unseres Friedhofes, der nachgerade eine Stätte tirolischer Kunst geworden.“

Das Denkmal zeigt Saturn, das römische Äquivalent zum griechischen Gott Chronos. Die kunstvoll gestalteten Figuren im Stil der klassischen Antike erstaunlich gut in die 1870er Jahre, die vom beginnenden Historismus geprägt waren. Saturn war der römische Schutzpatron der Zeit, des Ackerbaus und der Fruchtbarkeit. Der Legende nach verschlang der Himmelsvater seine eigenen Kinder, um zu verhindern, dass er von ihnen als Herrscher entmachtet wird. Sein Sohn Jupiter, der griechische Zeus, wurde aber gerettet und konnte ihn stürzen. Das Denkmal zeigt Saturn in Gestalt eines Todesengels, der einer trauernden Frau über einen Totenkopf gebeugt unbarmherzig eine abgelaufene Sanduhr vorhält, während ein Kind am Fuße des Sarkophags sein Gesicht mit einem Schleier verhüllt.

Drei Jahre nach der Einweihung des neuen städtischen Friedhofs eröffnete die Stadt südlich der Hauptanlage den evangelischen Teil, natürlich baulich getrennt, um die katholische Ordnung im Land Tirol aufrecht zu erhalten. Fünf Jahre später folgte der jüdische Teil, ebenfalls eigens eingefriedet. Der ehemalige jüdische Friedhof am Judenbühel in St. Nikolaus musste verlegt werden, nachdem die Gräber mehrmals verwüstet worden waren. 1961 sollte sich diese traurige Geschichte während der Eichmann-Prozesse wiederholen, als der jüdische Teil am Westfriedhof erneut von Unbekannten geschändet wurde. 1889 wuchs der Friedhof auf seine doppelte Fläche an, nachdem die Anlage innerhalb von etwas mehr als 30 Jahren zu klein geworden war. Der ehemalige Abschluss mit der Friedhofskapelle wurde zum Verbindungsteil, der Haupteingang wurde ans Ostende verlegt. Im kurzen Wirtschaftsaufschwung der Zwischenkriegszeit wurde die nach der Eröffnung des Pradler Friedhofs Western cemetery genannte Anlage erneut erweitert und modernisiert. Die Kapelle in der Mitte der Anlage wurde nach Plänen des städtischen Baubeamten Franz Wiesenberg im kubischen Stil mit Pyramidendach erneuert. Das steinerne Ensemble über dem Eingang in die neue Einsegnungshalle mit Gott Vater, Sohn und dem Heiligen Geist ist im sachlichen Stil der Zwischenkriegszeit gestaltet. Gottlieb Schuller und Rudolf Jettmar gestalteten die Gemälde, Franz Santifaller die Holzfiguren, die Glaube, Liebe und Hoffnung symbolisieren.  Im Inneren schmücken Mosaike der Tiroler Glasmalerei die Wände. Die alte Vorhalle mit den Fresken Untergang der Welt, Jüngstes Gericht und Himmlisches Jerusalem Franz Plattners blieb zum Glück erhalten. Der Friedhof erhielt gemäß den modernen Vorstellungen der Zeit der Ersten Republik einen kleinen Urnenhain. Das geplante Krematorium war dann aber doch zu viel des Guten und zerschellte an den Protesten des konservativen Teils Tirols.

March 1848... and what it brought

The year 1848 occupies a mythical place in European history. Although the hotspots were not to be found in secluded Tyrol, but in the major metropolises such as Paris, Vienna, Budapest, Milan and Berlin, even in the Holy Land however, the revolutionary year left its mark. In contrast to the rural surroundings, an enlightened educated middle class had developed in Innsbruck. Enlightened people no longer wanted to be subjects of a monarch or sovereign, but citizens with rights and duties towards the state. Students and freelancers demanded political participation, freedom of the press and civil rights. Workers demanded better wages and working conditions. Radical liberals and nationalists in particular even questioned the omnipotence of the church.

In March 1848, this socially and politically highly explosive mixture erupted in riots in many European cities. In Innsbruck, students and professors celebrated the newly enacted freedom of the press with a torchlight procession. On the whole, however, the revolution proceeded calmly in the leisurely Tyrol. It would be foolhardy to speak of a spontaneous outburst of emotion; the date of the procession was postponed from 20 to 21 March due to bad weather. There were hardly any anti-Habsburg riots or attacks; a stray stone thrown into a Jesuit window was one of the highlights of the Alpine version of the 1848 revolution. The students even helped the city magistrate to monitor public order in order to show their gratitude to the monarch for the newly granted freedoms and their loyalty.

The initial enthusiasm for bourgeois revolution was quickly replaced by German nationalist, patriotic fervour in Innsbruck. On 6 April 1848, the German flag was waved by the governor of Tyrol during a ceremonial procession. A German flag was also raised on the city tower. Tricolour was hoisted. While students, workers, liberal-nationalist-minded citizens, republicans, supporters of a constitutional monarchy and Catholic conservatives disagreed on social issues such as freedom of the press, they shared a dislike of the Italian independence movement that had spread from Piedmont and Milan to northern Italy. Innsbruck students and marksmen marched to Trentino with the support of the k.k. The Innsbruck students and riflemen moved into Trentino to nip the unrest and uprisings in the bud. Well-known members of this corps were Father Haspinger, who had already fought with Andreas Hofer in 1809, and Adolf Pichler. Johann Nepomuk Mahl-Schedl, wealthy owner of Büchsenhausen Castle, even equipped his own company with which he marched across the Brenner Pass to secure the border.

The city of Innsbruck, as the political and economic centre of the multinational crown land of Tyrol and home to many Italian speakers, also became the arena of this nationality conflict. Combined with copious amounts of alcohol, anti-Italian sentiment in Innsbruck posed more of a threat to public order than civil liberties. A quarrel between a German-speaking craftsman and an Italian-speaking Ladin got so heated that it almost led to a pogrom against the numerous businesses and restaurants owned by Italian-speaking Tyroleans.

The relative tranquillity of Innsbruck suited the imperial house, which was under pressure. When things did not stop boiling in Vienna even after March, Emperor Ferdinand fled to Tyrol in May. According to press reports from this time, he was received enthusiastically by the population.

"Wie heißt das Land, dem solche Ehre zu Theil wird, wer ist das Volk, das ein solches Vertrauen genießt in dieser verhängnißvollen Zeit? Stützt sich die Ruhe und Sicherheit hier bloß auf die Sage aus alter Zeit, oder liegt auch in der Gegenwart ein Grund, auf dem man bauen kann, den der Wind nicht weg bläst, und der Sturm nicht erschüttert? Dieses Alipenland heißt Tirol, gefällts dir wohl? Ja, das tirolische Volk allein bewährt in der Mitte des aufgewühlten Europa die Ehrfurcht und Treue, den Muth und die Kraft für sein angestammtes Regentenhaus, während ringsum Auflehnung, Widerspruch. Trotz und Forderung, häufig sogar Aufruhr und Umsturz toben; Tirol allein hält fest ohne Wanken an Sitte und Gehorsam, auf Religion, Wahrheit und Recht, während anderwärts die Frechheit und Lüge, der Wahnsinn und die Leidenschaften herrschen anstatt folgen wollen. Und während im großen Kaiserreiche sich die Bande überall lockern, oder gar zu lösen drohen; wo die Willkühr, von den Begierden getrieben, Gesetze umstürzt, offenen Aufruhr predigt, täglich mit neuen Forderungen losgeht; eigenmächtig ephemere- wie das Wetter wechselnde Einrichtungen schafft; während Wien, die alte sonst so friedliche Kaiserstadt, sich von der erhitzten Phantasie der Jugend lenken und gängeln läßt, und die Räthe des Reichs auf eine schmähliche Weise behandelt, nach Laune beliebig, und mit jakobinischer Anmaßung, über alle Provinzen verfügend, absetzt und anstellt, ja sogar ohne Ehrfurcht, den Kaiaer mit Sturm-Petitionen verfolgt; während jetzt von allen Seiten her Deputationen mit Ergebenheits-Addressen mit Bittgesuchen und Loyalitätsversicherungen dem Kaiser nach Innsbruck folgen, steht Tirol ganz ruhig, gleich einer stillen Insel, mitten im brausenden Meeressturme, und des kleinen Völkchens treue Brust bildet, wie seine Berge und Felsen, eine feste Mauer in Gesetz und Ordnung, für den Kaiser und das Vaterland."

In June, a young Franz Josef, not yet emperor at the time, also stayed at the Hofburg on his way back from the battlefields of northern Italy instead of travelling directly to Vienna. Innsbruck was once again the royal seat, if only for one summer. While blood was flowing in Vienna, Milan and Budapest, the imperial family enjoyed life in the Tyrolean countryside. Ferdinand, Franz Karl, his wife Sophie and Franz Josef received guests from foreign royal courts and were chauffeured in four-in-hand carriages to the region's excursion destinations such as Weiherburg Castle, Stefansbrücke Bridge, Kranebitten and high up to Heiligwasser. A little later, however, the cosy atmosphere came to an end. Under gentle pressure, Ferdinand, who was no longer considered fit for office, passed the torch of regency to Franz Josef I. In July 1848, the first parliamentary session was held in the Court Riding School in Vienna. The first constitution was enacted. However, the monarchy's desire for reform quickly waned. The new parliament was an imperial council, it could not pass any binding laws, the emperor never attended it during his lifetime and did not understand why the Danube Monarchy, as a divinely appointed monarchy, needed this council.

Nevertheless, the liberalisation that had been gently set in motion took its course in the cities. Innsbruck was given the status of a town with its own statute. Innsbruck's municipal law provided for a right of citizenship that was linked to ownership or the payment of taxes, but legally guaranteed certain rights to members of the community. Birthright citizenship could be acquired by birth, marriage or extraordinary conferment and at least gave male adults the right to vote at municipal level. If you got into financial difficulties, you had the right to basic support from the town.

Thanks to the census-based majority voting system, the Greater German liberal faction prevailed within the city government, in which merchants, tradesmen, industrialists and innkeepers set the tone. On 2 June 1848, the first edition of the liberal and Greater German-minded Innsbrucker Zeitungfrom which the above article on the emperor's arrival in Innsbruck is taken. Conservatives, on the other hand, read the Volksblatt for Tyrol and Vorarlberg. Moderate readers who favoured a constitutional monarchy preferred to consume the Bothen for Tyrol and Vorarlberg. However, the freedom of the press soon came to an end. The previously abolished censorship was reintroduced in parts. Newspaper publishers had to undergo some harassment by the authorities. Newspapers were not allowed to write against the state government, monarchy or church.

"Anyone who, by means of printed matter, incites, instigates or attempts to incite others to take action which would bring about the violent separation of a part from the unified state... of the Austrian Empire... or the general Austrian Imperial Diet or the provincial assemblies of the individual crown lands.... Imperial Diet or the Diet of the individual Crown Lands... violently disrupts... shall be punished with severe imprisonment of two to ten years."

After Innsbruck officially replaced Meran as the provincial capital in 1849 and thus finally became the political centre of Tyrol, political parties were formed. From 1868, the liberal and Greater German orientated party provided the mayor of the city of Innsbruck. The influence of the church declined in Innsbruck in contrast to the surrounding communities. Individualism, capitalism, nationalism and consumerism stepped into the breach. New worlds of work, department stores, theatres, cafés and dance halls did not supplant religion in the city either, but the emphasis changed as a result of the civil liberties won in 1848.

Perhaps the most important change to the law was the Basic relief patent. In Innsbruck, the clergy, above all Wilten Abbey, held a large proportion of the peasant land. The church and nobility were not subject to taxation. In 1848/49, manorial rule and servitude were abolished in Austria. Land rents, tithes and roboters were thus abolished. The landlords received one third of the value of their land from the state as part of the land relief, one third was regarded as tax relief and the farmers had to pay one third of the relief themselves. They could pay off this amount in instalments over a period of twenty years.

The after-effects can still be felt today. The descendants of the then successful farmers enjoy the fruits of prosperity through inherited land ownership, which can be traced back to the land relief of 1848, as well as political influence through land sales for housing construction, leases and public sector redemptions for infrastructure projects. The land-owning nobles of the past had to resign themselves to the ignominy of pursuing middle-class labour. The transition from birthright to privileged status within society was often successful thanks to financial means, networks and education. Many of Innsbruck's academic dynasties began in the decades after 1848.

The hitherto unknown phenomenon of leisure time emerged, albeit sparsely for the most part, and, together with disposable income, favoured hobbies for a larger number of people. Civil organisations and clubs, from reading circles to singing societies, fire brigades and sports clubs, were founded. The revolutionary year also manifested itself in the cityscape. Parks such as the English Garden at Ambras Castle or the Hofgarten were no longer the exclusive preserve of the aristocracy, but served as recreational areas for the citizens to escape their cramped existence. In St. Nikolaus, on the site of the raft landing stage on the Inn, the Waltherpark. Tyrol's first swimming and bathing centre opened one floor higher in Büchsenhausen Castle, followed shortly afterwards by another bath in Dreiheiligen. Excursion inns flourished around Innsbruck. In addition to the upscale restaurants and hotels, a scene of inns emerged in which workers and employees could also enjoy cosy evenings with theatre, music and dancing.

Wilhelm Greil: DER Bürgermeister Innsbrucks

One of the most important figures in the town's history was Wilhelm Greil (1850 - 1923). From 1896 to 1923, the entrepreneur held the office of mayor, having previously helped to shape the city's fortunes as deputy mayor. It was a time of growth, the incorporation of entire neighbourhoods, technical innovations and new media. The four decades between the economic crisis of 1873 and the First World War were characterised by unprecedented economic growth and rapid modernisation. Private investment in infrastructure such as railways, energy and electricity was desired by the state and favoured by tax breaks in order to lead the countries and cities of the ailing Danube monarchy into the modern age. The city's economy boomed. Businesses sprang up in the new districts of Pradl and Wilten, attracting workers. Tourism also brought fresh capital into the city. At the same time, however, the concentration of people in a confined space under sometimes precarious hygiene conditions also brought problems. The outskirts of the city and the neighbouring villages in particular were regularly plagued by typhus.

Innsbruck city politics, in which Greil was active, was characterised by the struggle between liberal and conservative forces. Greil belonged to the "Deutschen Volkspartei", a liberal and national-Great German party. What appears to be a contradiction today, liberal and national, was a politically common and well-functioning pair of ideas in the 19th century. The Pan-Germanism was not a political peculiarity of a radical right-wing minority, but rather a centrist trend, particularly in German-speaking cities in the Reich, which was significant in various forms across almost all parties until after the Second World War. Innsbruckers who were self-respecting did not describe themselves as Austrians, but as Germans. Those who were members of the liberal Innsbrucker Nachrichten of the period around the turn of the century, you will find countless articles in which the common ground between the German Empire and the German-speaking countries was made the topic of the day, while distancing themselves from other ethnic groups within the multinational Habsburg Empire. Greil was a skilful politician who operated within the predetermined power structures of his time. He knew how to skilfully manoeuvre around the traditional powers, the monarchy and the clergy and to come to terms with them.

Taxes, social policy, education, housing and the design of public spaces were discussed with passion and fervour. Due to an electoral system based on voting rights via property classes, only around 10% of the entire population of Innsbruck were able to go to the ballot box. Women were excluded as a matter of principle. Relative suffrage applied within the three electoral bodies, which meant as much as: The winner takes it all. Mass parties such as the Social Democrats were unable to assert themselves until the electoral law reform of the First Republic. Conservatives also had a hard time in Innsbruck due to the composition of the population, especially until the incorporation of Wilten and Pradl. Mayor Greil was able to build on 100% support in the municipal council, which naturally made decision-making and steering much easier. For all the efficiency that Innsbruck mayors displayed on the surface, it should not be forgotten that this was only possible because, as part of an elite of entrepreneurs, tradesmen and freelancers, they ruled in a kind of elected dictatorship without any significant opposition or consideration for other population groups such as labourers, craftsmen and employees. The Imperial Municipalities Act of 1862 gave cities such as Innsbruck, and therefore the mayors, greater powers. It is hardly surprising that the chain of office that Greil received from his colleagues in the municipal council on his 60th birthday was remarkably similar to the medal chains of the old nobility.

Under Greil's aegis and the general economic upturn, fuelled by private investment, Innsbruck expanded at a rapid pace. In true merchant style, the municipal council purchased land with foresight in order to enable the city to innovate. The politician Greil was able to rely on the civil servants and town planners Eduard Klingler, Jakob Albert and Theodor Prachensky for the major building projects of the time. Infrastructure projects such as the new town hall in Maria-Theresienstraße in 1897, the opening of the Mittelgebirgsbahn railway, the Hungerburgbahn and the Karwendelbahn were realised during his reign. Other highly visible milestones were the renovation of the market square and the construction of the market hall.

In addition to the prestigious large-scale projects, however, many inconspicuous revolutions emerged in the last decades of the 19th century. Much of what was driven forward in the second half of the 19th century is part of everyday life today. For the people of the time, however, these things were a real sensation and life-changing. Greil's predecessor, Mayor Heinrich Falk (1840 - 1917), had already made a significant contribution to the modernisation of the town and the settlement of Saggen. Since 1859, the lighting of the town with gas pipelines had progressed steadily. With the growth of the town and modernisation, the cesspits, which served as privies in the back yards of houses and were sold to surrounding farmers as fertiliser after being emptied, became an unreasonable burden for more and more people. In 1880, the RaggingThe city was responsible for the emptying of the lavatories. Two pneumatic machines were to make the process at least a little more hygienic. Between 1887 and 1891, Innsbruck was equipped with a modern high-pressure water pipeline, which could also be used to supply fresh water to flats on higher floors. For those who could afford it, this was the first opportunity to install a flush toilet in their own home.

Greil continued this campaign of modernisation. After decades of discussions, the construction of a modern alluvial sewerage system began in 1903. Starting in the city centre, more and more districts were connected to this now commonplace luxury. By 1908, only the Koatlackler Mariahilf and St. Nikolaus were not connected to the sewerage system. The new abattoir in Saggen also improved hygiene and cleanliness in the city. With a few exceptions, poorly controlled farmyard slaughterhouses were a thing of the past. The cattle arrived at the Sillspitz by train and were professionally slaughtered in the modern facility. Greil also transferred the gasworks in Pradl and the power station in Mühlau to municipal ownership. Street lighting was converted from gas lamps to electric lighting in the 20th century. In 1888, the hospital moved from Maria-Theresienstraße to its current location.

The mayor and municipal council were able to Innsbrucker Renaissance In addition to the growing economic power in the pre-war period, the church could also rely on patrons from the middle classes. While technical innovations and infrastructure were the responsibility of the liberals, the care of the poorest remained with clerically-minded forces, although no longer with the church itself. Baron Johann von Sieberer donated the old people's asylum and the orphanage in Saggen. Leonhard Lang donated the building, previously used as a hotel, to which the town hall moved from the old town in 1897, in return for the town's promise to build a home for apprentices.

In contrast to the booming pre-war era, the period after 1914 was characterised by crisis management. In his final years in office, Greil accompanied Innsbruck through the transition from the Habsburg Monarchy to the Republic, a period characterised above all by hunger, misery, scarcity of resources and insecurity. He was 68 years old when Italian troops occupied the city after the First World War and Tyrol was divided at the Brenner Pass, which was particularly bitter for him as a representative of German nationalism. Although the Social Democrats won their first election in Innsbruck in 1919, Greil remained mayor thanks to the majorities in the municipal council. He died in 1928 as an honorary citizen of the city of Innsbruck at the age of 78. Wilhelm-Greil-Straße was named after him during his lifetime.