Andreas Hofer and the Tyrolean uprising of 1809

Wandfresko Speckbacher Hofer in Mutters
Andreas Hofer and the Tyrolean uprising of 1809

Die Zeit der Napoleonischen Kriege bescherte dem Land Tirol ein nationales Epos und mit Andreas Hofer einen Helden, dessen Glanz bis in die heutige Zeit strahlt. Subtrahiert man allerdings die sorgsam konstruierte Legende vom Tiroler Aufstand gegen die Fremdherrschaft, war die Zeit vor und nach 1809 ein dunkles Kapitel in der Innsbrucker Stadtgeschichte, geprägt von wirtschaftlichen Nöten, Kriegsverheerung und mehreren Plünderungen. Das Königreich Bayern war während der Napoleonischen Kriege mit Frankreich verbündet und konnte in mehreren Auseinandersetzungen zwischen 1796 und 1805 das Land Tirol von den Habsburgern übernehmen. Innsbruck war nicht mehr Hauptstadt eines Kronlandes, sondern nur noch eine von vielen Kreishauptstädten der Verwaltungseinheit Innkreis. Einnahmen aus Maut und Zoll sowie auf das Haller Salz verließen das Land Richtung Norden. Die britische Kolonialsperre gegen Napoleon hatte zur Folge, dass der stets florierende und Wohlstand bringende Innsbrucker Fernhandel und das Transportwesen als Wirtschaftszweige einbrachen. Innsbrucker Bürger mussten bayerische Soldaten in ihren Häusern einquartieren. Die Aufhebung der Tiroler Landesregierung, des Guberniums und des Tiroler Landtags bedeuteten aber nicht nur den Verlust von Status, sondern auch von Arbeitsplätzen und finanziellen Mitteln. Ganz vom Geist der Aufklärung, der Vernunft und der Französischen Revolution beseelt, machten sich die neuen Landesherren daran, die althergebrachte Ordnung umzukrempeln. Während die Stadt, wie es zu jeder Zeit ist, unter dem Kriegstreiben finanziell litt, eröffneten sich gesellschaftspolitisch durch den Umbruch neue Möglichkeiten. Der Krieg ist der Vater aller Dinge, vielen Bürgern kam der frische Wind nicht ungelegen. Moderne Gesetze wie die Alley cleaning order or compulsory smallpox immunisation were intended to promote cleanliness and health in the city. At the beginning of the 19th century, a considerable number of people were still dying from diseases caused by a lack of hygiene and contaminated drinking water. A new tax system was introduced and the powers of the nobility were further reduced. The Bavarian administration allowed associations, which had been banned in 1797, again. Liberal Innsbruckers also liked the fact that the church was pushed out of the education system. The Benedictine priest and later co-founder of the Innsbruck Music Society, Martin Goller, was appointed to Innsbruck to promote musical education.

These reforms were not to the liking of a large part of the Tyrolean population. Catholic processions and religious festivals fell victim to the enlightenment programme of the new rulers. Dissatisfaction grew steadily. The spark that caused the powder keg to explode was the conscription of young men for service in the Bavarian-Napoleonic army, although Tyroleans had not been conscripted since the LandlibellThe law of Emperor Maximilian stipulated that soldiers could only be called up for the defence of their own borders. On 10 April, there was a riot during a conscription in Axams near Innsbruck, which ultimately led to an uprising. For God, Emperor and Fatherland Tyrolean defence units came together to drive the small army and the Bavarian administrative officials out of Innsbruck. The riflemen were led by Andreas Hofer (1767 - 1810), an innkeeper, wine and horse trader from the South Tyrolean Passeier Valley near Meran. He was supported not only by other Tyroleans such as Father Haspinger, Peter Mayr and Josef Speckbacher, but also by the Habsburg Archduke Johann in the background.

Once in Innsbruck, the marksmen not only plundered official facilities. As with the peasants' revolt under Michael Gaismair, their heroism was fuelled not only by adrenaline but also by alcohol. The wild mob was probably more damaging to the city than the Bavarian administrators had been since 1805, and the "liberators" rioted violently, particularly against middle-class ladies and the small Jewish population of Innsbruck.

Im Juli 1809 hatten Bayern und Franzosen die Kontrolle über Innsbruck nach dem mit den Habsburgern geschlossenen Frieden von Znaim, der vielen bis heute als Wiener Verrat am Land Tirol gilt, zurückerlangt. Was nun folgte, war das, was als Tyrolean survey under Andreas Hofer, who had meanwhile assumed supreme command of the Tyrolean defence forces, was to go down in the history books. The Tyrolean insurgents were able to carry victory from the battlefield a total of three times. The 3rd battle in August 1809 on Mount Isel is particularly well known. "Innsbruck sees and hears what it has never heard or seen before: a battle of 40,000 combatants...“ Für kurze Zeit war Andreas Hofer in Ermangelung regulärer Tatsachen Oberkommandant Tirols, auch für zivile Angelegenheiten. Finanziell änderte sich die missliche Lage Innsbrucks nicht. Anstelle der bayerischen und französischen Soldaten mussten die Stadtbürger nun ihre Landsleute aus dem Bauernregiment beherbergen und verköstigen und Abgaben für die neue Landesregierung entrichten. Besonders die liberalen und vermögenden Eliten der Stadt waren nicht glücklich mit den neuen Stadtherren. Die von ihm als Landeskommandant erlassenen Verordnungen erinnern eher an einen Gottesstaat als ein Gesetzwerk des 19. Jahrhunderts. Frauen durften nur noch züchtig verhüllt auf die Straße gehen, Tanzveranstaltungen wurden verboten und freizügige Denkmäler wie die am Leopoldsbrunnen nymphs on display were banned from public spaces. Educational agendas were to return to the clergy. Liberals and intellectuals were arrested, but the Praying the rosary to the bid.

Am Ende gab es im Herbst 1809 in der vierten und letzten Schlacht am Berg Isel eine empfindliche Niederlage gegen die französische Übermacht. Die Regierung in Wien hatte die Tiroler Aufständischen vor allem als taktischen Prellbock im Krieg gegen Napoleon benutzt. Bereits zuvor hatte der Kaiser das Land Tirol offiziell im Friedensvertrag von Schönbrunn wieder abtreten müssen. Innsbruck war zwischen 1810 und 1814 wieder unter bayrischer Verwaltung. Auch die Bevölkerung war nur noch mäßig motiviert, Krieg zu führen. Wilten wurde von den Kampfhandlungen stark in Mitleidenschaft gezogen. Das Dorf schrumpfte von über 1000 Einwohnern auf knapp 700. Hofer selbst war zu dieser Zeit bereits ein von der Belastung dem Alkohol gezeichneter Mann. Er wurde gefangengenommen und am 20. Januar 1810 in Mantua hingerichtet. Zu allem Überfluss wurde das Land geteilt. Das Etschtal und das Trentino wurden Teil des von Napoleon aus dem Boden gestampften Königreich Italien, das Pustertal wurde den französisch kontrollierten Illyrischen Provinzen angeschlossen.

Der „Fight for freedom" symbolises the Tyrolean self-image to this day. For a long time, Andreas Hofer, the innkeeper from the South Tyrolean Passeier Valley, was regarded as an undisputed hero and the prototype of the Tyrolean who was brave, loyal to his fatherland and steadfast. The underdog who fought back against foreign superiority and unholy customs. In fact, Hofer was probably a charismatic leader, but politically untalented and conservative-clerical, simple-minded. His tactics at the 3rd Battle of Mount Isel "Do not abandon them" (Ann.: You just mustn't let them come up) probably summarises his nature quite well.

In conservative Tyrolean circles such as the Schützen, Hofer is uncritically and cultishly worshipped. Tyrolean marksmanship is a living tradition that has modernised, but is still reactionary in many dark corners. Wiltener, Amraser, Pradler and Höttinger marksmen still march in unison alongside the clergy, traditional costume societies and marching bands in church processions and shoot into the air to keep all evil away from Tyrol and the Catholic Church.

Many monuments throughout the city commemorate the year 1809. The second half of the 19th century saw a heroisation of the fighters, who were characterised as a German bulwark against foreign nations. Mount Isel was made available to the city for the honouring of the freedom fighters by Wilten Abbey, the Catholic authority of Innsbruck. Andreas Hofer and his comrades-in-arms Josef Speckbacher, Peter Mayer, Father Haspinger and Kajetan Sweth were given street names in the Wilten district, which came to Innsbruck in 1904 during the period of the Greater German-liberal dominated municipal council and had long been under the administration of the monastery. The short Rote Gassl in the old centre of Wilten is a reminder of the Tyrolean marksmen who, wearing the red uniforms that were probably falsely attributed to them, are said to have paid homage en masse to the victorious general Hofer after his victory in the Second Battle of Berg Isel.

In Tyrol, Andreas Hofer is still used today for all kinds of initiatives and plans. The glorified hero Andreas Hofer was repeatedly invoked, especially during the nationalist period of the 19th century. Hofer was stylised into an icon through paintings, pamphlets and plays. But even today, you can still see the likeness of the head marksman when Tyroleans defend themselves against unwelcome measures by the federal government, the transit regulations of the EU or FC Wacker against foreign football clubs. The motto is then "Man, it's time!". The legend of the Tyrolean farmer fit for military service, who cultivates the fields during the day and trains as a marksman and defender of his homeland at the shooting range in the evening, is often brought out of the drawer to strengthen the "real" Tyrolean identity. To this day, the celebrations to mark the anniversary of Andreas Hofer's death on 20 February regularly attract crowds of people from all parts of Tyrol to the city. 

It was only in the last few decades that the arch-conservative and probably overburdened with his task as Tyrolean provincial commander began to be criticised. Spurred on by parts of the Habsburgs and the Catholic Church, he not only wanted to keep the French and Bavarians out of Tyrol, but also the liberal ideas of the Enlightenment.