Im Juni 1896 fand die „International exhibition for physical education, health care and sport" took place. Exhibitions and trade fairs such as the World Exhibition may seem a little bland today, but back then they were a curiosity for the citizens. Nobody could have known at the time just how much Innsbruck was at the cutting edge with this event. In distant Athens, an exhibition with a sporting background also took place at almost the same time. Over the next few decades, the Olympic Games would develop into the biggest sporting event in the world and bring Innsbruck back onto the world stage almost 70 years later.
Unlike the Olympic Games in Athens, the Tyrolean exhibition was modelled less on antiquity than on the "vielfältigen Beziehungen zwischen dem Erziehungswesen, dem Sport und der Gesundheitspflege einerseits und Handel und Gewerbe andererseits inform. They were certain that "jede Nation, jeder Staat… seine Besonderheiten in Bezug auf Schuleinrichtungen und Principien der Gesundheitspflege und die Ausübung des Sportes hat.
Whereas three years previously the exhibition had used the Leopoldsbrunnen as a symbol of the connection between the House of Habsburg and the province of Tyrol, this time a non-Habsburg was chosen. Who better to represent Tyrol as a nation than the heroic Andreas Hofer, who had even sacrificed his life for God, Emperor and Fatherland?
The panorama building was erected as part of the exhibition in a wooden structure near today's exhibition centre to visually present the heroic battle of the Tyroleans against the superior forces of the French and Bavarians in 1809 to visitors from near and far. Visitors were able to see the Riesenrundgemälde by the Munich painter Michael Zeno Diemer (1867 - 1939), which captured his vision of the 3rd Battle of Mount Isel on 13 August 1809 on 1000 square metres. Film and moving pictures were still in their infancy. Panoramas were the most exciting way of the end of the century to convey history and events to an audience in an exciting and lively way, almost in 3D. In all major European cities, it was fashionable to present historical, patriotic events as a panorama. The Innsbrucker Nachrichten described the hervorragende Object auf dem Ausstellungsplatze The response on the day of the opening was correspondingly enthusiastic:
„Es ist dies ein Rundbild, wie es herrlicher und prächtiger nirgends gefunden werden dürfte. Der Besucher ist geradezu überrascht, entzückt, wenn er das Panorama betritt. Die Illusion ist so vollkommen, dass er vergisst, dass er in einem geschlossenen Raume sich befindet. Wenn ja, so kann man men es hier sagen, dass der Künstler sich selbst übertroffen hat.“
Lange währte der Holzbau allerdings nicht. Ein glücklicher Zufall wollte es, dass das Gemälde auf großer Reise in London bei der Imperial Austrian Exhibition war, als das Gebäude zehn Jahre später abbrannte. Die Innsbrucker Nachrichten notierten dazu am 6. Februar 1906:
„Heute nachts um 2 ¼ kam in dem in letzter Zeit unbewohnten Gebäude des Panoramas der Schlacht am Berg Isel 1809 auf bisher unbekannte Weise ein Feuer zum Ausbruch, welches bei der leichten Bauart des Gebäudes rasch um sich griff, sodass es schon gegen 3 Uhr in sich zusammenstürzte und nur noch das Gerippe der Seitenwände Zeugnis gibt, wo einst das vielbesuchte tirolische Gemälde von Diemer, Egger und Burger seine Anziehungskraft ausübte.“
The current building was opened just one year later. The octagonal building designed by Anton Fritz next to the valley station of the old Hungerburg railway is one of the buildings that symbolises the development of modern Innsbruck in Saggen around the turn of the century. The Saggen was not only home to the giant circular painting, but also to the old Chain Bridge, built in 1837, and the valley station of the Hungerburg railway, two other buildings that symbolised the renewal of the city. A tourist advert advertised the patriotic work of art:
„… das Riesenrundgemälde des akademischen Malers Michael Zeno Diemer an der Station der Hungerburgbahn; 96 Meter breit und 12 ½ Meter hoch. Zählt zu den bedeutendsten Sehenswürdigkeiten Innsbrucks.“
1917 ging das Riesenrundgemälde erneut auf Wanderschaft, diesmal nach Wien. Der Kampf der Tiroler gegen die französische Übermacht war mittlerweile zum nationalen Symbol geworden und sollte die Kriegspropaganda unterstützen. Während in ganz Europa das industrialisierte Massensterben an den Fronten vor sich ging, zeigte das Gemälde Ziemers eine idyllische Version des patriotischen Krieges. Der Schriftsteller Alfred Polgar notierte dazu:
„Dort ist’s still und kühl. Die Gewehre und Kanonen schießen, aber sie knallen nicht. Die Getroffenen fahren mit der Hand ans Herz, aber es tut ihnen – dieses tröstliche Bewußtsein haben wir – nicht weh. Feindliche Soldatenhaufen stürmen wild den Berg hinauf, aber sie kommen nicht vom Fleck.“
After the war, the panorama building was used as a garage and cattle shed. The battle painting, which weighed several tonnes, was stored in the Hofburg. For the time being, people had seen enough of the war. It was not until 1924 that the rotunda was reopened to the public. The enterprising Josef Hackl, landlord of the Gasthof Golden Eaglebought the giant circular painting and exhibited it again. In 1974, the building was placed under a preservation order, but since the construction of the museum on Mount Isel and the relocation of the giant circular painting there in 2011, it has stood empty. As of 2025, it has not yet been decided what will happen to the building, which is in need of renovation but is steeped in history.